Kateřina Legnerová

Učme se vyrovnávat s nečekanými změnami

Rozhovor s Kateřinou Legnerovou, Managing Directorem společnosti Assessment Systems

1.5.2010 - Doporučujeme

Kateřina Legnerová dlouhodobě působila v bankovním sektoru na manažerských pozicích, zejména v prostředí retailu. Přes krátké působení v útvaru řízení rizik se posunula na pozici personální ředitelky ČSOB. Hlavním úkolem byla transformace personálního útvaru na klientsky orientovaný úsek. „Zavedli jsme systém HR business partnerů, relokovali podpůrné činnosti mimo Prahu, pomáhali se stěhováním do nové budovy a adaptací zaměstnanců na open space,“ shrnuje Kateřina Legnerová.

Od září 2009 přešla Kateřina Legnerová do poradenského prostředí, pracuje jako managing director ve společnosti Assessment Systems. „Výborně zde mohu využít jak své manažerské, tak i odborné HR znalosti. Celý život se učím, původně jsem vystudovala VŠCHT, poté MBA a MSc. in SHRM, vždy tak, jak jsem se potřebovala rozvíjet pro danou práci,“ dodává Legnerová.

Jak byste popsala změny na trhu práce v době krize?

Změny na trhu práce byly velmi rychlé a otočily trh o 180 stupňů. Z masivního nabírání nových zaměstnanců se rázem personalisté ocitli v situaci, kdy naopak musejí počty pracovníků redukovat.

Co z toho plyne pro zaměstnavatele?

Trh práce se pročistil. Stále vzrůstající požadavky kandidátů v době, kdy byl nedostatek pracovníků, neúměrně roztáčely spirálu odměňování, vzrůstala nespokojenost stávajících zaměstnanců a bylo zřejmé, že kdo častěji měnil pozice, vydělával více. Bylo to hodně nezdravé. V současné době se trh narovnal. Jak v oblasti náboru, tak v oblasti požadavků kladených na zaměstnance. Více se dbá na dosahování výsledků, kvalitu odvedené práce, samozřejmě však stoupají nároky na zaměstnance.

Propuštěným zaměstnancům může pomoci outplacement. Jak?

Outplacementové programy mohou zaměstnancům ulehčit vstup na trh práce. Mnoho z nich v poslední době neměnilo práci, nemá zkušenosti s psaním životopisu, motivačního dopisu nebo s přijímacím pohovorem. To jsou základní kroky, které outplacementový program nabízí. Současně je to pro mnohé zaměstnance psychická zátěž. V rámci outplacementu nabízíme program Employee assistance, kde naši psychologové jsou připraveni podpořit odcházející zaměstnance. Jedná se o službu po telefonu, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Po telefonické konzultaci si zaměstnanec může v případě potřeby sjednat schůzku s psychologem. Tato podpora se velmi osvědčila.

V čem může outplacement naopak posloužit zaměstnavatelům?

Zaměstnavatelé se v současné době loučí i s dlouholetými zaměstnanci, kteří podávali dobré výkony. Je to bolestné pro obě strany. Nabídkou outplacementu se zaměstnavatel snaží poskytnout pomoc a podporu i jako formu poděkování za odvedenou práci. Pokud se se zaměstnancem rozloučíme v dobrém, víme, že se k nám rád vrátí, pokud se naskytne příležitost. Současně zůstává zachováno dobré jméno zaměstnavatele na pracovním trhu.

Jaké jsou vhodné formy výběru zaměstnanců při převisu poptávky po pracovních místech?

Převis poptávky po pracovních místech zahlcuje personalisty množstvím životopisů. Na jednu pozici se přihlásí až stovky kandidátů, mnoho z nich s neodpovídajícím profilem. V této situaci mohou pomoci assessment centra, která uspoří čas. Najednou je možno vidět až 15 kandidátů, porovnat je mezi sebou a vybrat ty nejlepší. Assessment centrum však nenahradí první preselekci kandidátů. Zde navrhujeme krátkou formu online testování ještě před výběrovým pohovorem.

Aktuální otázkou je také zvyšování efektivity. Jak jej dosáhnout a vyhnout se při tom syndromu vyhoření?

V současné době je požadován co nejvyšší výkon, což může vést až k vyhoření. Současně se snižováním počtu zaměstnanců je nutné také adekvátně změnit procesy, odstranit přebytečnou byrokracii, zaměřit se na priority. Z hlediska zaměstnanců je důležité rozvržení pracovního času, hledání efektivnějších řešení, větší sdílení informací a spolupráce a samozřejmě také čas na odpočinek. Někdy pomůže poodstoupit, zkusit se podívat na věci z nadhledu a hledat nejvhodnější řešení než se zavrtat do operativních záležitostí. Kolotoč operativy nás po nějaké době může opravdu semlít.

Co především byste doporučila zaměstnavatelům v oblasti péče o stávající zaměstnance?

To, co jsem jmenovala nahoře. Zjednodušit procesy, dát čas na vydechnutí, společně se sejít a hledat řešení, sdílet informace, nezahlcovat operativou.

Měli by zaměstnavatelé také klást větší důraz na efektivitu vzdělávání zaměstnanců?

Určitě. A mnoho firem to dělá. Se sníženými rozpočty na vzdělávání se posuzuje přínos každé vzdělávací akce, její relevance k daným kompetencím, počet účastníků. Stále více se využívají interní formy vzdělávání.

Představte nám nejčastější nové formy vzdělávání s využitím interních zdrojů.

Jedná se o mentoring, vyškolení interních trenérů v různých oblastech, různé formy e-learningu.

Co je podle vás důležité pro efektivní práci s talenty v době krize?

Péče o talenty zůstává velmi důležitou součástí HR práce. Zejména v době krize je o talentované lidi velký zájem, společnosti se je snaží udržet a dál rozvíjet. Mohou to být právě talenti, kdo nastoupí s novou energií a novými nápady v době oživení.

Proč je třeba připravovat firmy na oživení ekonomiky již dnes?

To, co se nyní děje, je neustálá změna. Myslím, že se firmy nepřipravují na oživení ekonomiky, ale pracují na tom, jak se vyrovnávat se stále se měnícím prostředím. A příležitostí máme opravdu hodně. Nejen ve firmách. Přes víkend díky sopečnému prachu zůstali dva členové naší rodiny nedobrovolně v zahraničí. Jeden za mořem, druhý se přizpůsobil podmínkám a přijel z Londýna čtyřmi vlaky s následným dovozem autem. Ano, flexibilita, připravenost a vyrovnání se s nečekanými změnami, to bude důležitou kompetencí nás všech.

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha: Richard Bach: Nic se nestane náhodou
Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): podle nálady, vše kromě hard rocku a techna
Oblíbená činnost: četba, kolo, lyže
Kam byste se chtěla podívat: chystám se v létě do Peru, moc se těším
Na co se těšíte: na dovolenou v Peru
Čeho se bojíte: případných nemocí mých blízkých
Váš největší pracovní úspěch: Transformace HR útvaru
Vaše motto: Když něco opravdu chceš, všechny síly se spojí, abys to dokázal.
Oblíbený nápoj: bílé víno
Oblíbená rozhlasová stanice: Frekvence 1
Oblíbený film: Vzpomínky na Afriku
Oblíbené místo: Šumava
Oblíbené periodikum: Marianne
Oblíbený server: Seznam.cz
Kým nebo čím byste chtěla být v příštím životě: Jsem ráda tady a teď, doufám, že to bude pokračovat několik dalších životů.

Ing. Kateřina Legnerová, MBA, MSc. - personální ředitelka ČSOB


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz.



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor