Rozhovor s Davidem Fojtíkem, ředitelem společnosti Develor ČR

Nepřijímáme kariérní lektory

Rozhovor s Davidem Fojtíkem, ředitelem společnosti Develor ČR

28.1.2010 - PR článek

David Fojtík vystudoval právnickou fakultu UK a VŠE Praha. Během studií pracoval jako law clerk pro společnost Squire, Sanders & Dempsey v Praze a později rok v CzechInvestu.

Po skončení studií nastoupil do firmy Procter & Gamble, kde v různých pozicích ve financích a marketingu strávil 5 let, nejprve v Praze a poté 3 roky v Budapešti. Během práce pro firmu působil i jako interní trenér, což jej nesmírně bavilo a nakonec i přivedlo k myšlence věnovat se tomuto oboru více.

V roce 2003 opustil P&G a spolu s kolegou z firmy založil Develor. Mezi jeho koníčky patří v létě kolo a v zimě pobyt na horách, nejlépe na lyžích.

V prezentaci na Educity.cz uvádíte, že posláním vaší společnosti je zvyšování výkonnosti lidí. Co přesně to podle vás znamená?

Obecně řečeno, snažíme se měnit efektivitu a výkon prostřednictvím zlepšování znalostí a dovedností lidí nebo v menší míře i prostřednictvím změny jejich postoje. Pro zlepšení znalostí a dovedností je nejlepší kvalitní školení, pro změnu postoje silný zážitek nebo intenzivní koučink. Lehce řečeno, těžce realizováno.

V čem spatřujete silné stránky vaší společnosti? Je to především mezinárodní zázemí?

Systém našeho fungování důsledně odděluje management, obchod a trénink či poradenství. Po dosažení určitého kritického objemu, musíte tyto funkce separovat, jinak se dostanete do problémů s kvalitou v některé z těchto oblastí. Opět, zní to jednoduše, ale spousta společností v oboru se tímto neřídí. Jako silnou stránku vnímám rovněž systém výběru a rozvoje našich trenérů a konzultantů, ale o tom jsem se rozepsal níže.

Co se týká mezinárodního zázemí, je pro nás opravdu velmi důležité a dlouhodobě jej považujeme za jednu z našich rozhodujících konkurenčních výhod. První důvod je velmi prozaický - nadnárodní korporace v regionu se nacházejí v různých stupních rozvoje tzv. hubbing-u či clustering-u. To znamená, že HR pracovníci jsou stále více a více zodpovědní za více zemí v regionu střední a východní Evropy (CEE). Tento trend je přirozený a rok od roku sílí. Pro tyto společnosti je logické nepoužívat v každé zemi jiného dodavatele, ale vzdělávání centralizovat. Regionální programy v současné době tvoří téměř třetinu našeho prodeje a jak jsem již naznačil, tento podíl roste. Moc nás těší také to, že i naše česká pobočka výrazně přispívá k budování regionálního portfolia, neboť mezinárodní prvek dodává naší práci úplně jiný náboj. Je radost vidět otevření naší turecké pobočky, která vznikla především díky práci českých KAM. Pro jednoho z našich klientů pracujeme i v Jižní Africe.

Mezinárodní zázemí nám také umožňuje čerpat znalosti a zkušenosti našich kolegů z jiných regionů CEE. Naše interní tréninky (TTT) a konference se konají vždy na jiném místě v regionu, což je opravdu nevyčerpatelný zdroj inspirace. Je velmi zajímavé pozorovat, jak podobné problémy řeší naši kolegové v Rumunsku, Bulharsku nebo Rusku.

Představte nám svou metodologii tréninku.

Náš přístup ke vzdělávání je charakterizován v podobě tzv. „Kombinovaných řešení". K řešení tréninkových a rozvojových potřeb klienta přistupujeme z více stran a využíváme tak klíčové přednosti naší tréninkové skupiny - širokého portfolia tréninkových produktů. Vzájemná kombinace různých forem vzdělávání - klasických „indoor" školení, zážitkového „outdoor" vzdělávání, manažerských simulací či špičkové diagnostiky Insights Discovery licencované od anglického partnera - přináší synergický efekt a znásobuje výsledný účinek našich dlouhodobých vzdělávacích programů. Pestrost a různorodost forem vzdělávání je klíčový motivační faktor v případě dlouhodobých vzdělávacích programů. Konečná podoba programu závisí vždy na dohodě s klientem a je kombinací více produktů naší skupiny.

Souhlasíte s tím, že pro váš obor je klíčový správný výběr trenérů a konzultantů? Věnujete se dalšímu rozvoji svých lidí?

Se správnými lidmi stojí a padá i jakýkoli jiný byznys. Pokud bychom v to nevěřili, nedělali bychom to, co děláme. Tento rok hledáme vhodné kandidáty na pozice trenérů a KAM - i přes hory životopisů, 3 assessment centra a kolem stovky účastníků jsme dosud nikoho nepřijali. I to dává představu o tom, jakou váhu výběru přikládáme.

Možná se trochu lišíme od jiných firem, protože nepřijímáme tzv. „kariérní" lektory a konzultanty. Zjistili jsme, že pokud někdo pracuje v našem oboru již pět a více let, tak se jen velmi těžko učí novým věcem. Jinými slovy má zajetou rutinu, která nemusí být v žádném případě špatná, ale těžko se mění. Nepracujeme s lidmi, kteří jsou vzdáleni praxi našich klientů, typicky psychologové a akademici. Ve svém týmu také nemáme trenéry jiných tréninkových společností. Hledáme kandidáty, kteří mají 3 a více let manažerských zkušeností z praxe, talent a zájem o rozvoj lidí, ze kterých pak vychováváme Develor trenéry. Je to proces dlouhý a trnitý, ale my věříme, že pouze takto jsme schopni našim klientům zaručit tu nejvyšší možnou kvalitu a standard. Právě standardizace je základním požadavkem našich regionálních klientů, tréninky musí obsahovat stejné moduly facilitované stejným způsobem v Praze i Moskvě.

Rozvoj našich lidí je pro nás klíčový. Jak jsem již výše zmínil, mnozí z našich trenérů v den nástupu nikdy nestáli před lidmi. Mají na to talent, což prokázali v Assessment Centru, ale urazí ještě dlouhou cestu než začnou pracovat pro klienty. Obecně řečeno, trvá cca 3 měsíce a 14 dní intenzivního školení než je trenér certifikován a připraven předstoupit před klienta a i poté je vždy sledován senior trenérem. Celý systém interního rozvoje trenérů je pak postaven na propracovaném systému tzv. peep shows (náhledu u jiných trenérů) a povinných domácích či mezinárodních TTT. V každé zemi hlídá kvalitu jeden či více senior trenérů, na regionální úrovni pak mezinárodní master trenéři. Zní to jednoduše, ale je to spousta času a práce. Pokud si naše trenéry takto vychováme, logicky pak děláme maximum, abychom je udrželi loajální a spokojené. V menší míře se také snažíme, aby naši trenéři měli rozhled o tom, jak se to dá dělat i jinak a jinde, a proto navštěvují otevřené kurzy u jiných společností. Oblíbené jsou kurzy u Peoplecommu.

Kolik trenérů zaměstnáváte a jaký počet klientů jsou schopni vyškolit?

V současnosti 12 trenérů, kteří ročně vyškolí přes 4000 účastníků našich kurzů.

Na jaké problémy nejčastěji narážíte při své práci?

Interně je pro nás největším problémem zajištění kvalitních lektorů a KAM s ohledem na náš rychlý růst, tj. držet v rovnováze kvalitu a kvantitu. Externě vidím jako největší výzvu změnu úlohy HR v českých organizacích z funkce podpůrné a administrativní na strategickou, úzce napojenou na dosahování obchodních výsledků.

Právě začínáte pomáhat klientům se získáním peněz z fondů EU na vzdělávací programy pro jejich zaměstnance. Co dalšího chystáte do budoucnosti?

Zprostředkováním financování z fondů EU jsme se již zabývali i v minulém programovém období, takže se pro nás nejedná o nic nového. Z novějších věcí se chystáme marketingově podpořit naši stávající Akademii mistrů a Leadership akademii, oba programy prověřené praxí a úspěšné u našich klientů. Nově jsme také zahájili spolupráci se školou vaření ChefParade (www.chefparade.cz) ve které se během října těšíme na setkání s našimi klienty. Do konce roku také otevřeme naše zastoupení v Ostravě, kde vidíme velké možnosti růstu.


 

Doplňující otázky:

 

Oblíbený autor, kniha: Je jich více, ale z našich určitě Kundera, škoda, že píše tak málo.

Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Je jich více, ale vždy si koupím nového Hapku a Horáčka nebo Magdalenu Koženou.

Oblíbená činnost: jízda na kole v létě a lyžování v zimě

Kam byste se chtěl podívat: Ještě jsem nikdy nebyl v Africe.

Na co se těšíte: na zimu se spoustou sněhu

Čeho se bojíte: zimy bez sněhu, jako byla ta minulá, fuj

Váš největší pracovní úspěch: včas odejít z velké korporace a začít dělat něco, co mě baví a pracovat se skvělými kolegy

Vaše motto: Pokud jsi tvrdý sám na sebe, život se ti bude zdát podstatně jednodušší.

Oblíbený nápoj: pivo, dobré víno a pak kvalitní káva

Oblíbená rozhlasová stanice: Beat a Radiožurnál

Oblíbený film: filmy s de Nirem nebo Al Pacinem, určitě starší bondovky (s Connerym)

Oblíbené místo: na horách

Oblíbené periodikum: HN, Euro, Velo

Oblíbený server: mounteverest.net

Kým nebo čím byste chtěl být v příštím životě: lyžařským instruktorem někde, kde je hodně prašanu, asi někde na Aljašce

Mgr. David Fojtík - zakladatel a spolumajitel, humancraft
Prohlédněte si můj profil v Katalogu profesionálů.


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz.



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor