Základy koučování pro pracovníky (nejen) v pomáhajících profesích
Číslo akreditace: bez akreditace
Popis kurzu: Koučink patří mezi tzv. pomáhající profese. Cílem kurzu je seznámit účastníky se základními prvky a principy koučování a s možnostmi využití koučujícího přístupu nejen v sociálních službách. Zlepší si vlastní dovednost stanovování cíle spolupráce s klientem a individuálního plánování. V neposlední řadě si účastníci zlepší i schopnost pomoci nalézat klientovi vlastní cesty ke zlepšení jeho situace ve chvílích, kdy nevidí sám zdroje jejího řešení. Díky prezentovaným koučovacím nástrojům se účastníci naučí zaktivovat klientovu motivaci a sebedůvěru. Na kurzu budou prezentovány konkrétní koučovací nástroje, které mohou účastníci samostatně používat ve své praxi i v běžném životě, protože koučink je i o efektivní a nenásilné komunikaci s druhými lidmi. Součástí kurzu je praktický nácvik, kde si účastníci vyzkouší roli koučovaného i kouče.
Co mi kurz přinese (Cíle kurzu):- Získáte základní přehled o tom, co je koučování a jaké využívá principy.
- Budete umět konkrétně stanovovat cíl spolupráce s klientem tak, aby klient dokázal převzít odpovědnost za jeho naplňování.
- Zlepšíte si svoji dovednost individuálního plánování, do které dokážete zapojit koučovací principy a techniky.
- Poznáte rozdíly mezi pomocí a kontrolou, expertním a non-expertním přístupem.
- Porozumíte začlenění koučinku do spolupráce s klientem.
- Osvojíte si klíčové body a nástroje používané v koučovacím rozhovoru jako jsou např. nastavení pozitivních cílů, typy koučovacích otázek, vystoupení z role kouče a v neposlední řadě zvyšování sebedůvěry, odpovědnosti a uvědomění klienta.
- Seznámíte se s významem reflexe a sebereflexe.
Délka: Kurz zahrnuje
16 hodin teoretické výuky včetně odborné praxe.
Forma studia: prezenční
Způsob ukončení studia: Rekapitulace probírané látky
Komu je kurz určený? - Pro sociální pracovníky
- Pracovníkům v sociálních službách
- Pracovníkům v oblasti pomáhajících profesí
Vstupní předpoklady: žádné
Program nebo obsah:
- den:
- Úvod
- Definice koučování. Historie koučinku.
- Role v koučinku. Principy koučování – předpoklad kompetentnosti, předpoklad autonomie, princip přijetí nonexpertní pozice, princip zkušenosti.
- Teorie situačního vedení – přikazování, instruování, koučování, delegování.
- Uplatňování moci: moc jako privilegium, moc jako závazek.
- Pomoc nebo kontrola. Pracovník jako expert - klient jako partner. Pracovník jako partner – klient jako expert.
- Model GROW. Užitečné otázky kouče z pohledu metody GROW.
- Nástroje pro koučovací rozhovor.
- Praktický nácvik.
- den
- Úvod – rekapitulace 1. dne.
- Typy otázek a jejich využití – zjišťovací, instruktivní, konstruktivní.
- Praktický nácvik.
- Vystoupení z role kouče.
- Sebepoznání a sebeporozumění.
- Globální etický kodex.
- Sebereflexe, závěr.